کریدور زمینی دبی – تل آویو هدیه امارات به اسرائیل!
به گزارش UAE فارسی، با تداوم عملیات زمینی ارتش اسرائیل در نقاط مختلف باریکه غزه، در نوامبر ۲۰۲۳ ارتش ملی یمن اعلام کرد که براساس وظیفه دینی، قوانین بینالمللی و اراده مردم یمن دامنه حملات مقاومت تنها به جنوب سرزمینهای اشغالی محدود نخواهد شد؛ بلکه تمام منافع اقتصادی و کشتیهای مرتبط با رژیم صهیونیستی در محدوده شمال اقیانوس هند تبدیل به اهداف مشروع خواهد شد.
در واکنش به این اقدام مقاومت، در هجدهم دسامبر لوید آستین وزیر دفاع آمریکا از تشکیل ائتلاف دریایی «نگهبانان رفاه» برای ایجاد خط امن جهت عبور کشتیهای تجاری خبر داد. پس از شکست این ائتلاف دریایی، واشنگتن- لندن با برداشتی یکجانبه از قطعنامه ۲۷۲۲ شورای امنیت سازمان ملل حمله به نقاط راهبردی در یمن را آغاز کردند. امارات در کنار سایر کشورهای عربی مانند پادشاهی عربی سعودی یا مصر به این ائتلافهای نظامی نپیوست. نکته جالب توجه آن است که اماراتیها حتی اجازه حمله به پایگاههای مقاومت در عراق- سوریه را به نیروهای سنتکام مستقر در این کشور عربی ندادند.
با این وجود نشانههایی از همراهی ابوظبی با اسرائیل به منظور شکست محاصره دریایی اسرائیل توسط ارتش یمن به چشم می خورد. برای مثال در حالی که یمنی ها تلاش می کنند با تضعیف مسیر ترانزیتی اسرائیل در دریای سرخ هزینه ی جنگ غزه را برای اسرائیل افزایش دهند، امارات متحده محور خط کریدوری از جبل علی تا تل آویو را برای رژیم اسرائیل ایجاد میکند تا شریان اقتصادی اسرائیل نه تنها قطع نشود بلکه راه تنفسی جدید را برای این رژیم رقم زند. علاوه بر این پیش از آغاز عملیات غافلگیرکننده طوفان الاقصی، آمریکا با همکاری هند، کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس به ویژه امارات و اسرائیل قصد داشت تا از خط کریدور «هند- خاورمیانه- اروپا» رونمایی کند، اما پیشدستی حماس سبب به تعویق افتادن این طرح شد.
کریدور زمینی دبی- حیفا ۸۰ درصد در کاهش هزینههای اسرائیل کمک میکند!
به گزارش UAE فارسی، پس از شکست اقدامات نظامی- امنیتی غرب برای متوقف کردن انصارالله در دریای سرخ، اعضای پیمان ابراهیم بدون توجه به مصلحت امت اسلامی و منافع ملت فلسطین تبدیل به مسیر جایگزین برای نجات اقتصاد اسرائیل شدند. به گفته «میری رگو» وزیر حملونقل اسرائیل آغاز به کار کریدور زمینی دبی- حیفا سبب صرفه جویی ۸۰ درصدی در مسیر حملونقل و کاهش هزینههای مرتبط با تجارت دریایی شده است. در این مسیر بندر جبل علی دبی پس از طی کردن مسافت ۲۵۵۰ کیلومتری (۴ روز) با عبور از عربستان سعودی و امارات به بندر حیفا در اسرائیل متصل میشود.
در نظام فکری رهبران امارات، این شیخنشین برای آنکه بتواند به واسطه شرکت «بنادر دبی» همچنان بر تجارت دریایی در محدوده دریای سرخ و خلیج عدن مسلط باشد، باید در راستای منافع آمریکا و اسرائیل حرکت کرده و هرگز در دایره «تهدید» دولتهای غربی قرار نگیرد. در عین حال امارات قصد دارد تا در کنار متحدان خود یعنی عربستان سعودی و مصر وزن خود را در تحولات آتی فلسطین اشغالی افزایش دهد.
ایجاد مسیر آلترناتیو برای انتقال کالاهای مورد نیاز اسرائیل از منطقه خلیج فارس به مقصد شمال اسرائیل، برجسته ترین نماد همکاری حکام ابوظبی با دولت نتانیاهو است.
تحلیلگران در واکنش به راهبرد اماراتیها در قبال بحران غزه معتقدند که همراهی این دولت عربی با تلآویو سبب خواهد شد تا پس از اعلام آتش بس و پایان جنگ، مردم نوار غزه به کمکها و گزینههای مورد حمایت ابوظبی اعتماد نداشته باشند.
هیچ دیدگاهی درج نشده - اولین نفر باشید