UAE فارسی

برای جستجو تایپ کرده و Enter را بزنید

  • صفحه نخست
  • سیاست
  • اقتصاد
  • جامعه
  • فرهنگ
  • علم و آموزش
  • ورزش
  • استان‌ها
    • ابوظبی
    • دبی
    • فجیره
    • شارجه
    • عجمان
    • رأس‌الخیمه
    • ام‌القیوین
  • پژوهش
  • عکس
  • فیلم
  • رویدادها
  • صفحه نخست
  • سیاست
  • اقتصاد
  • جامعه
  • فرهنگ
  • علم و آموزش
  • ورزش
  • استان‌ها
    • ابوظبی
    • دبی
    • فجیره
    • شارجه
    • عجمان
    • رأس‌الخیمه
    • ام‌القیوین
  • پژوهش
  • عکس
  • فیلم
  • رویدادها

رقابت‌های منطقه‌ای عربستان و امارات تمامی ندارد!

عربستان در حال برداشتن گام‌هایی سریع برای پشتیبانی از توافق شرکت غول‌پیکر خود «آرامکو» با شرکت حمل و نقل بین‌المللی «DHL» برای ایجاد یک مرکز جهانی خدمات لجستیکی از طریق قراردادهای همکاری لجستیکی با کشورهای منطقه و در راس آن، عراق و پروژه راه آهنی است که دو کشور را به هم متصل می‌کند.
1402-03-22 4 دقیقه خواندن
چاپ خبر

به گزارش UAE فارسی، هدف از ایده یک مرکز لجستیک جهانی، ارائه خدمات یکپارچه به بخش‌های انرژی، پتروشیمی، مواد شیمیایی و صنعتی در عربستان،منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا است و بر اساس بیانیه آرامکو انتظار می‌رود این پروژه در سال 2025 میلادی شروع به کار کند.

 

 

پیش‌بینی می‌شود این پروژه ترکیبی از سیستم زنجیره تامین انرژی پیشرو در صنعت آرامکو عربستان و تجربه جهانی DHL در زمینه خدمات لجستیکی به منظور دستیابی به بهترین شیوه‌های صنعتی در مدیریت تدارکات و زنجیره صادرات و همچنین تلاش برای بکارگیری راه‌حل‌های پایدارتر در حمل و نقل و انبارداری باشد.

 

امارات فعلا در بازار لجستیک منطقه‌ای حرف اول را خواهد زد:

بر اساس برآوردهای گروه « Mordor Intelligence» برای پنج سال آینده (2023-2025)، امارات احتمالا همچنان در بازار لجستیک منطقه‌ای حرف اول را خواهد زد.

این برآورد بر اساس گزارش‌هایی مطرح شده که نشان می‌دهد بازار خدمات لجستیکی شخص ثالث در امارات تا سال 2027 میلادی با نرخ رشد مرکب سالانه 8.5 درصد رشد می‌کند اما نرخ شتابان مشارکت عربستان در این بازار نشان می‌دهد که رقابتی تنگاتنگ با امارات در پنج سال آینده به ویژه پس از شروع به کار مرکز لجستیک جهانی در سال 2025 میلادی شکل خواهد گرفت.

 

رقابت امارات و عربستان در جذب‌ شرکت‌ها:

به گزارش UAE فارسی، در همین رابطه، «عامر الشبکی» کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با العربی الجدید تصریح کرد: «ناظران اقدامات اقتصادی عربستان می توانند روند اجرای سریع چشم انداز 2030 که توسط محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در سال 2016 اعلام شده را مشاهده کنند؛ چنین روند و رویکردی می‌تواند به رقابت سخت با امارات منتهی شود.

 

 

به گفته الشبکی، امارات چند دهه است که کنترل برخی از فعالیت‌های اقتصادی در منطقه از جمله خدمات لجستیکی را در دست دارد لذا تمایل عربستان برای ایجاد یک مرکز لجستیک جهانی در رقابت با امارات می‌تواند به کاهش اهتمام شرکت‌ها به این کشور در لجستیک منطقه‌ای منجر شود.

 

شرط عربستان برای الزام انتقال دفترهای شرکت‌ های خارجی به ریاض:

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: شرط عربستان در مقابل شرکت‌ های خارجی برای داشتن دفتر منطقه‌ای خود در داخل این کشور به طوری که این شرکت ها بتوانند در چارچوب چشم انداز 2030 قراردادهای دولتی منعقد کنند، وضعیت رقابت با امارات را افزایش می‌دهد.

 

 

وی می‌افزاید: شرکت‌های ارائه دهنده خدمات یا کالاها به نهادهای رسمی عربستان احتمالاً دفتر منطقه‌ای خود را به ریاض یا شهرهای دیگر عربستان طی مهلت 5 ساله اعلام شده توسط عربستان از سال گذشته (2022) منتقل خواهند کرد. این بدان معناست که طی پنج سال، بسیاری از شرکت‌ها از امارات خارج شده و به عربستان نقل مکان خواهند کرد؛ امری که اخیراً اتفاق افتاده است، زیرا تاکنون نزدیک به 25 شرکت بزرگ خارجی دفتر منطقه‌ای خود را از امارات به عربستان منتقل کرده‌اند.

 

رقابت در حال حاضر به نفع عربستان سعودی سنگینی می‌کند:

به گزارش UAE فارسی، الشبکی معتقد است که کفه رقابت در حال حاضر به نفع عربستان سعودی سنگینی می‌کند به ویژه پس از اینکه عربستان با قدرت وارد بخش خدمات لجستیکی شده و در حال حاضر بیشترین شانس را در جذب شرکت‌هایی بیشتر در این بخش دارد به عنوان مثال توافق با شرکت حمل و نقل بین المللی DHL برای ایجاد یک مرکز جهانی خدمات لجستیک نقش بسزا ایفا می‌کند.

 

رقابت عربستان و امارات به گردشگری و فناوری پیشرفته هم می‌رسد:

این کارشناس اقتصادی پیش‌بینی کرد رقابت نفسگیر عربستان با امارات در دوره آتی به بخش‌های گردشگری و فناوری پیشرفته هم کشیده شود؛ این امر نشان می‌دهد که عربستان همچنان می‌تواند در بسیاری از زمینه‌ها وارد شده و از سهم امارات در آن را کاهش دهد.

 

 

پروژه‌های امارات برای توسعه بخش خدمات لجستیکی:

بسیاری از شاخص‌ها نشان می‌دهد امارات پیش‌بینی اقتصاددانان در افزایش رقابت با عربستان از طریق پروژه‌های جدید برای توسعه بخش خدمات لجستیکی نظیر توسعه فرودگاه بین‌المللی آل مکتوم، که هدف از آن افزایش ظرفیت به 26 میلیون مسافر و 12 میلیون تن کالا در سال است را مدنظر قرار داده است.

 

امارات همچنین برای توسعه منطقه لجستیکی منطقه خور دبی در قالب پروژه‌ای تلاش می‌کند که هدف از آن، تبدیل این منطقه به یک مرکز جهانی برای تجارت، صادرات و بازصادرات کالاهای تولیدی کشورهای دیگر است. ایجاد منطقه آزاد برای خدمات لجستیکی در راس الخیمه نیز در همین راستا است، پروژه‌ای که فاز اول آن در پایان سال گذشته به پایان رسید.

برچسب:

آرامکو عربستانتقابل امارات عربستاندفترهای شرکت‌ های خارجیرقابت‌های منطقه‌ایعربستان و اماراتمرکز لجستیک
  • تماس با ما
  • درباره UAE فارسی
فیسبوک
آپارات
یوتیوب
توییتر
تلگرام
اینستاگرام

نقل و نشر مطالب با ذکر منبع بلامانع است.