UAE فارسی

برای جستجو تایپ کرده و Enter را بزنید

  • صفحه نخست
  • سیاست
  • اقتصاد
  • جامعه
  • فرهنگ
  • علم و آموزش
  • ورزش
  • استان‌ها
    • ابوظبی
    • دبی
    • فجیره
    • شارجه
    • عجمان
    • رأس‌الخیمه
    • ام‌القیوین
  • پژوهش
  • عکس
  • فیلم
  • رویدادها
  • صفحه نخست
  • سیاست
  • اقتصاد
  • جامعه
  • فرهنگ
  • علم و آموزش
  • ورزش
  • استان‌ها
    • ابوظبی
    • دبی
    • فجیره
    • شارجه
    • عجمان
    • رأس‌الخیمه
    • ام‌القیوین
  • پژوهش
  • عکس
  • فیلم
  • رویدادها

جایگزینی هند با شرکت‌های اماراتی در بندر چابهار ممکن است؟

شرکت‌های عربستانی و اماراتی علاوه بر حضور در فاز دوم بندر چابهار به دنبال جانشینی هند در فاز یک چابهار هستند.
1402-06-12 4 دقیقه خواندن
چاپ خبر

به گزارش UAE فارسی، چابهار تنها بندر ایرانی است که هیچ زمان تحریم نشد و حتی دونالد ترامپ پس از خروج از برجام آن را از تحریم‌ها مستثنی کرد. حضور هندی‌ها در این بندر و قرداد ۸۵ میلیون دلاری برای اپراتور فاز ۲ آنچنان برای آمریکا مهم بود که حاضر شد. در سیاست خارجی خود استثنا قائل شود. البته این اتفاق فقط به خاطر روابط نزدیک آمریکا و هند نبود، بلکه ایالات متحده ترجیح داد در رقابت اقتصادی هند و چین در آسیا غربی از هند حمایت کند.

 

 

از سوی دیگر توافق شد بندر چابهار دروازه کالا‌های صادراتی هند به افغانستان و آسیا میانه شود، اما با تغیییر حکومت افغانستان و حضور طالبان در این کشور و همچنان تأثیر غافلگیرانه تحریم‌های آمریکا بر اقتصاد ایران و کاهش قدرت اقتصادی ایران تا حدودی معادلات را تغییر داد.

 

چرا هند انگیزه‌ای برای توسعه بندر چابهار ندارد؟

به گزارش UAE فارسی، خارج شدن ایران از کریدور‌های بین‌المللی و تنش‌های سیاسی و امنیتی همگی سبب شد که دیگر هند انگیزه قبلی را برای حضور در چابهار از دست بدهد؛ این در حالی است که قرارداد اپراتوری فاز اول بندر چابهار با هند ۸۵ میلیون دلار و به صورت BOT است.

 

 

اخیراً مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در خصوص فعالیت مجدد هندی‌ها در چابهار گفت: ابتدا یک قراردادی با هند تنظیم شد که طی زمان تغییراتی در آن به وجود آمد ما از ابتدای دولت برای این قرارداد تلاش کردیم تا دوباره فعال شود و اکنون منتظر آخرین گروه از هندی‌ها هستیم و فقط یک بند از قرارداد باقی‌مانده که باید درباره آن به توافق برسیم و‌امیدواریم هرچه سریع‌تر امضا شود؛ زیرا قرارداد بلندمدت حافظ منافع ما است.

 

آخرین اقدامات هند در توسعه بندر چابهار:

به گزارش UAE فارسی، وی در خصوص مفاد قرارداد هند با ایران گفت: تا الان هندی‌ها ۲۵ میلیون‌دلار سرمایه‌گذاری کردند که به‌صورت جرثقیل‌های ساحلی بوده هر چند این چرثقیل‌ها سال‌ها راکد مانده است؛ این تجهیزات شامل جرثقیل‌های ساحلی، محوطه‌ای، تجهیزت تخلیه و بارگیری کانتینر و مجموعه‌ای از انواع مختلف تجهیزات است.

 

 

در حالیکه چابهار تنها بندر اقیانوسی ایران است اما ویروس محرومیت در استان سیستان و بلوچستان گریبانگیر این بندر نیز شده است. در حالی که سریع‌‌ترین و کم‌هزینه‌ترین روش محرومیت‌زدایی از این استان رونق این مگابندر اقیانوسی است.

 

هندی‌ها فکر می‌کنند انتخاب‌های ما محدود است و چاره‌ای به جز کار کردن با آن‌ها نداریم!

به گزارش UAE فارسی، محمود تهی‌دست، عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی زاهدان، در گفتگو با UAE فارسی درباره حضور هندی‌ها در این بندر گفت: من هیچ‌گونه فعالیتی ندیدم و یا خبری در این خصوص نشنیدم و هم مثل شما از طریق رسانه‌ها متوجه این امر شدم. وقتی این بندر فعالیتی ندارد و هنوز برخی تجهیزات اولیه یک بندر بین‌المللی در آن نصب نشده نباید انتظار سرمایه‌گذاری و حضور خارجی‌ها را داشته باشیم.

 

 

وی با انتقاد از رفتار هندی‌ها و عدم تعهد آن‌ها به مفاد قرارداد گفت: هندی‌ها کم کاری کردند و هردفعه بهانه‌ای آوردند، آن‌ها با این نگاه که انتخاب‌های ما محدود است و چاره‌ای به جز کار کردن با آن‌ها نداریم به تعهدات خود عمل نکردند اما اکنون با احیا رابطه ایران با عربستان و امارات وضعیت تغییر کرده است.مطابق اخبار غیر رسمی و اطلاعاتی که در محافل اقتصادی منتشر شده است شرکت های عربستانی و اماراتی تمایل زیادی برای حضور در این بندر دارند.

 

جایگزینی هند با شرکت‌های اماراتی و یا عربستانی بهترین اقدام است:

به گزارش UAE فارسی، عضو هیئت رئیسه اتاق ایران و پاکستان ادامه داد که امیدواریم مذاکراتی که برای جایگزینی هند با شرکت‌های اماراتی صورت گرفته نتیجه دهد؛ برای فاز دوم نیز مذاکراتی با شرکت‌های اماراتی و عربستانی در چابهار صورت گرفته است. با توجه به نقض مفاد چند باره قرارداد از سوی هند جایگزینی آن‌ها بسیار راحت است هر چند دولت نیز باید سهم خود را در این بندر برای توسعه زیرساخت‌ها و امکانات لجستیکی انجام دهد.

 

درحالیکه در تمام دنیا شهر‌های مناطق ساحلی پر رونق‌ترین و ثروتمندترین شهر‌ها نسبت به دیگر مناطق است اما نوار ساحلی ایران با وجود دسترسی به آب‌های آزاد همچنان جزء مناطق محروم محسوب می‌شوند و حتی برخی ساکنان آن شناسنامه ندارند و یا برای تهیه آب آشامیدنی باید با حیوانات وحشی رقابت کنند که برخی روزها این رقابت بین انسان و حیوان منجر به معلولیت می‌شود.

 

آیا هپکو برای کنار زدن هند از چابهار آماده است؟

به گزارش UAE فارسی با توجه به بد عهدی هند در توسعه بندر چابهار و محرومیت شدید این منطقه و با استناد به گفته‌های مکرر مقام معظم رهبری در خودکفایی و حمایت از تولید داخل؛ آیا شرکت هپکو اراک که در زمینه ساخت جرثقیل‌های فوق سنگین بندرهای کشور توانمند است می‌تواند پیمان شکنی هند را با تولید جرثقیل‌های بندر چابهار پاسخ دهد؟ مسلماً با توجه به رکود در درخواست ماشین آلات معدنی و راهسازی، شاید تغیر جهت هپکو به سمت تولید دوباره جرثقیل‌های مورد نیاز بنادر کشور موجب شکوفایی هر چه بیشتر این کارخانه استراتژیک شود.

برچسب:

بدعهدی هندی‌هابندر چابهارتوسع چابهارتولید داخلجایگزینی هندجرثقیل هپکوشرکت‌های اماراتیعضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی زاهدانمحمود تهی‌دستهپکو اراک

یک دیدگاه

  1. امیر گفت:
    1402-06-12 در 22:40

    به کشورهای خارجی نمیشه اعتماد کرد چه هند چه امارات و …

دیدگاه ها بسته شده

  • تماس با ما
  • درباره UAE فارسی
فیسبوک
آپارات
یوتیوب
توییتر
تلگرام
اینستاگرام

نقل و نشر مطالب با ذکر منبع بلامانع است.