عربستان عقب ماندگیهای خود از امارات را جبران میکند؟
به گزارش UAE فارسی حسین رویوران استاد دانشگاه تهران در یادداشتی مدعی شد که برادر بزرگی عربستان باید در همه چیز یا حداقل در اکثر موارد نمود بزرگی و برتری نسبت به بقیه اعضای شورای خلیج فارس داشته باشد تا این جایگاه رفیع حفظ گردد. اشتغال عربستان به مسائل سیاسی منطقه به ویژه پس از موج بهار عربی که به گفته محمد بن سلمان به دستور آمریکا صورت گرفت موجب شد که در زمینه های پرستیژی بسیاری از دیگر کشورهای منطقه عقب بماند و دولتهایی مانند امارات و یا قطر در برخی زمینه ها مانند حمل و نقل هوایی، جلب توریسم، ایفای نقش های اقتصادی منطقه ای یا فعالیت رسانه ای از عربستان جلوتر بیفتند و این مسئله برای شاهزاده محمد بن سلمان ولیعهد جاه طلب سعودی موضوع قابل قبولی نیست و اخیرا دستور داده تا سریعا این عقب افتادگی ها جبران گردد و در افق نگاه ۲۰۳۰ به عنوان برنامه ریزی کلان برای آینده مورد توجه برنامه ریزان این کشور قرار گیرد.
از عربستان سعودی در اتحادیه عرب و به ویژه در شورای همکاری خلیج فارس به عنوان برادر بزرگ یاد می شود و این بزرگی تنها در امکانات مادی و نفتی نیست که در جمعیت و مساحت و قدرت تاثیرگذاری نیز مصداق دارد و قطعا در برنامه ریزی سیاسی رهبران آل سعود این جایگاه ریاض باید همواره حفظ گردد.
اظهارات اخیر کنایه آمیز ولیعهد عربستان در باره ایفای نقش های انحرافی منطقه ای در دهه اخیر که به دستور آمریکا انجام شد و ضرورت اولویت بخشیدن به منافع ملی و نیز انتقاد از امارات متحد عربی و دقیقا محمد بن زاید رهبر این کشور، نشان از اراده بن سلمان در جبران این عقب ماندگی ها و با تمرکز بر روند توسعه داخلی نقش به یغما رفته سیاسی، اقتصادی این کشور در سطح منطقه را باز یابد. البته توافق سیاسی اخیر عربستان با ایران و اتش بس در یمن امکان دستیابی به این اهداف را از گذشته ممکن تر ساخته است.
ایفای نقش وسیع در حمل و نقل هوایی، ترانزیت و جلب توریسم جزو اهداف سعودیها:
به گزارش UAE فارسی حسین رویوران ادامه داد که؛ یکی از برنامه های بلند پروازانه ای که عربستان سعودی اخیرا اعلام کرده است تلاش ریاض برای تبدیل شدن به هاب هوایی منطقه است. مسئولین عربستان اعلام کردند که به علت موقعیت عربستان در نزدیکی قاره آفریقا و پل ارتباطی میان دو قاره آسیا و آفریقا و نیز کریدور شرق و غرب، طرحی برای توسعه سه فرودگاه ریاض، جده و دمام از سال ۲۰۲۲ به اجرا گذاشته که سهم بیشتر بازار هوایی منطقه را به خود اختصاص خواهد داد.
ایفای نقش وسیع در حمل و نقل هوایی، ترانزیت و جلب توریسم جزو اهداف این طرح است. مسئولان ریاض اعلام کردند که در کوتاه مدت ظرفیت جابجایی هوایی این کشور به صد میلیون نفر خواهد رسید و برای رسیدن به این هدف عربستان ۱۴۷ میلیارد دلار آمریکا به این بخش اختصاص داده و تا سال ۲۰۳۰ میلادی عربستان با خرید چند صد هواپیمای جدید ظرفیت هوایی خود را به ۳۳۰ میلیون مسافر در سال افزایش خواهد داد و درآمد ناخالص عربستان از صنعت هوانوردی به ۸۰ میلیارد دلار خواهد رسید. ایجاد منطقه آزاد اقتصادی جبل عمر در دریای سرخ نیز تلاش دیگر عربستان است تا با منطقه جبل علی امارات رقابت کند.
امارات متحد عربی در چند دهه اخیر با ایجاد فرودگاه هایی مانند دبی، ابوظبی و شارجه و ایجاد شرکت های مسافربری هوایی مانند امارات ایرلاین و الاتحاد ایرلاین موفق شد این کشور را به هاب هوایی منطقه تبدیل کند. فرودگاه دبی که ترمینال سوم آن بزرگترین سازه بزرگ جهان اعلام شده سالانه نود میلیون مسافر از طریق آن به مقصد هایشان جابجا می شوند. شرکت امارات ایرلاین بزرگترین هواپیمایی منطقه خاورمیانه است که ۳۰۰ هواپیمای فعال دارد و ۱۸ هزار نفر خدمه در ناوگان خود به کار گرفته و هر هفته ۳۴۰۰ پرواز به ۱۳۳ شهر در ۷۴ کشور جهان از مبدا فرودگاه دبی پرواز دارد. این هواپیمایی در سال ۲۰۱۲ به چهارمین ایرلاین جهان شناخته شد. همچنین این ایرلاین در چند دهه اخیر چندین بار به عنوان بهترین خطوط هوائی جهان انتخاب شد. البته در درون امارات نیز رقابت وجود دارد وهواپیمایی الاتحاد خاندان زاید رهبر ان ابوظبی که از فرودگاه ابوظبی استفاده می کند یک ظرفیت اضافی دیگر دولت امارات است که برتری این کشور را بیشتر کرده است.
قطر نیز در دهه گذشته با سرمایه گذاری وسیع در ایجاد فرودگاه بین المللی حمد دوحه و خرید صدها فروند هواپیماهای بویینگ و ایرباس به رقابت با فرودگاه دبی و ایرلاین امارات برخاسته است و بخش قابل توجهی از بازار امارات را تصاحب کرده است. هواپیمایی القطریه امروزه یکی از معتبرترین ایرلاین های منطقه و جهان است که بیش از ۲۲۰ هواپیما دارد و روزانه به مقصد ۱۵۰شهر جهان پرواز می کند. فرودگاه حمد دوحه با توسعه اخیر نیز می تواند سالانه از ۵۰ میلیون مسافر پذیرایی کند تا از طریق آن به مقصد هایشان جابجا شوند.این شرایط سخت رقابتی منطقه، نشان می دهد که تلاش عربستان برای بزرگتر شدن در زمینه صنعت حمل و نقل هوایی، خیلی هموار و آسان نیست و کشورهای دیگر شورای همکاری این جایگاه را به آسانی به ریاض تقدیم نخواهند کرد. البته نباید فراموش کرد که اکنون برد عربستان بالاست چرا که این کشور از لحاظ مساحت وسیع است و مساحت آن بیش از دو میلیون کیلومتر مربع است و قطعا برای موفقیت در این رقابت سخت سرمایه گذاری خود را به سمت دریای سرخ خواهد برد تا از طریق آن حمل و نقل با قاره بی رمق آفریقا و نیازمند به حمل و نقل هوایی را تصاحب کند و با این نقطه قوت به جنگ رقیبان خودی در خلیج فارسی بپردازد.
عربستان اقدامی نکند شیخوخیت آن در شورای همکاری خلیج فارس مورد خدشه قرار میگیرد:
به گزارش UAE فارسی، رویوران معتقد است که شرایط سیاسی در منطقه نیز حاشیه مانور عربستان را گسترش داده است. قطعا این اقدامات سعودی جایگاه این کشور را حفظ می کند. اگر ریاض این کار را انجام ندهد کشورهای ثروتمند کوچک دیگر در خلیج فارس شیخوخیت عربستان را در شورای همکاری خلیج فارس مورد خدشه قرار خواهند داد و در آینده در برابر آن تمکین نخواهند کرد.
هیچ دیدگاهی درج نشده - اولین نفر باشید