ابوظبی آزادی بیشتری برای فاصله گرفتن از واشنگتن دارد؟
به گزارش UAE فارسی، جاناتان فولتون، استاد دانشگاه بنزائد امارات متحده عربی، در مقاله «آی۲ یو۲: ظهور گروههای کوچک چندجانبه در خاورمیانه» که در پرونده منتشره توسط موسسه Middle East Council on Global Affairs دوحه قطر و دانشگاه واسدا ژاپن منتشر شده است، به علل و چالشهای گروه تازهتاسیس آی۲یو۲ متشکل از آمریکا، هند، امارات متحده و رژیمصهیونیستی پرداخته است و علت تشکیل آن را تلاش آمریکا برای مهار کنشگری چین در منطقه خاورمیانه میدانند؛ امری که با توجه به ارتباط وثیق کشورهای این منطقه با پکن بسیار دشوار است.
گروه آی۲یو۲ متشکل از هند، اسرائیل، امارات متحده عربی و ایالاتمتحده آمریکا در اکتبر ۲۰۲۱ تاسیس شده و تاکنون با استفاده از یک برنامه اقتصادی روی پروژهها و حوزههای سیاستی تمرکز کرده است که دامنهچندانی ندارند و بعید است که منافع قدرتهای دیگر را به چالش بکشند.
آی۲یو۲ در تضاد با رویکرد ابتکار کمربند-جاده چین:
به گزارش UAE فارسی، آی۲یو۲ بر مبنای ارزشهای لیبرال شکل گرفته است و با این فرض که نظارت بر بودجه خصوصی سبب شکلگیری پروژههای پایداری میشود که همراستا با اهداف و نیازهای بلندمدت هستند، بهدنبال مرتبط کردن سرمایهگذاری خصوصی با نیازهای توسعهای کشورها است. با وجود این، رویکرد این گروه در تضاد با رویکرد ابتکار کمربند-جاده چین است و در پکن نیز بهعنوان تلاش دیگری برای محدود کردن دستاوردهای چین در خاورمیانه تلقی میشود.
چالشهای مهمی روبهروی آی۲یو۲:
به گزارش UAE فارسی، اگر آی۲یو۲ درواقع یک ابزار ژئوپلیتیکی برای مهار نفوذ چین در خاورمیانه و شمال آفریقا باشد، با موانع مهمی روبهرو است؛
اسرائیل و امارات چین را تهدید نمیدانند:
به گزارش UAE فارسی، اولا درحالیکه هند و ایالاتمتحده در ارزیابی چین بهعنوان یک رقیب و تهدید بزرگ مشترک هستند، اسرائیل و امارات این ادراک را ندارند. تلآویو از سر اجبار در این زمینه با واشنگتن همکاری خواهد کرد اما در اسرائیل بسیاری تعامل اقتصادی با چین را یک فرصت میدانند و از اینکه ایالاتمتحده سقفی برای آن قائلشده نارضایتی دارند. با اعلام ارائه یارانه به شرکتهایی که تولید خود را به خاک آمریکا منتقل کنند، از سوی دولت بایدن، این نارضایتی تشدید شده است، زیرا شرکتهای اسرائیلی از چین و روسیه دور شدهاند تا ایالاتمتحده را تسکین ببخشند اما آمریکا همزمان سیاستهای حمایتگرایانهای را اتخاذ و درنتیجه دسترسی اسرائیل به بازارهای خود را محدود کرده است. بااینحال با توجه به وابستگی سیاسی اسرائیل به ایالاتمتحده، مشخص است که تلآویو در دوگانه واشنگتن و پکن درکنار آمریکا خواهد ایستاد.
ابوظبی نسبت به تلآویو آزادی بیشتری برای فاصله گرفتن از واشنگتن دارد:
به گزارش UAE فارسی، در این میان، امارات متحده عربی بهاندازه اسرائیل آسیبپذیر نیست. البته واشنگتن مهمترین شریک امارات بهشمار میرود، اما ابوظبی نسبت به تلآویو آزادی بیشتری برای فاصله گرفتن از واشنگتن دارد و پیشتر نشان داده زمانی که پای پکن در میان باشد، مایل است تا مسیر مستقلی را اتخاذ کند. توقف خرید هواپیمای اف-۳۵ خود گویای این موضوع است. این هواپیماها که مدتها بود موردتوجه اماراتیها بودند، در کانون مباحث عمومی مربوط به توافقات ابراهیم بودند و دولت ترامپ هم مدت کوتاهی پس از اعلام توافقنامه موافقت خود را با فروش آنها به امارات اعلام کرده بود. با همه اینها دولت بایدن در چرخشی غیرمنتظره این قرارداد را مشروط به عدم استفاده ابوظبی از شبکه ۵جی هوآوی کرد، بنابراین قرارداد خرید هواپیما از آمریکا در دسامبر ۲۰۲۱ به حالت تعلیق درآمد و امارات متحده عربی دلیل آن را نگرانیهای خود درباره «نیازمندیهای فنی، محدودیتهای عملیات مستقل و تجزیهوتحلیل هزینه فایده» عنوان کرد.
دو ماه بعد، امارات ۱۲ هواپیمای آموزشی اِل-۱۵ چینی خریداری کرد که بزرگترین معامله تسلیحاتی بین دو کشور تا امروز بهشمار میرود. درحالیکه اِل-۱۵ بههیچوجه جایگزینی برای اف-۳۵ نیست، اما این اتفاق نشان میدهد که امارات درحال تنوع بخشیدن به تامینکنندگان تسلیحاتی خود است. در اواخر سال ۲۰۲۲، انور قرقاش، مشاور رئیسجمهور امارات طی سخنرانی خود در ابوظبی به تنش ذاتی حفظ تعادل بین ایالاتمتحده و چین پرداخت و گفت: «امارات هیچ علاقهای به انتخاب یکطرف از قدرتهای بزرگ ندارد. روابط تجاری ما بهطور فزایندهای به سمت شرق است، درحالیکه روابط عمده امنیتی و سرمایهگذاری ما با غرب است.» بنابراین بعید است که امارات در ائتلافی شرکت کند که روابط آن با چین را بهخطر بیندازد.
در حال حاضر، اسرائیل و امارات از توجه بیشتر ایالاتمتحده سود میبرند. در جریان سفر بایدن به اسرائیل در ژوئیه ۲۰۲۲، دو طرف تأسیس «گفتوگوی راهبردی سطح بالا درباره فناوری» را اعلام کردند و مشارکت خود در طیف وسیعی از «فناوریها و راهحلهای حیاتی و نوظهور برای چالشهای جهانی، [مانند] آمادگی برای همهگیری، تغییرات آبوهوایی، هوش مصنوعی و زیستبومهای فناورانه قابلاعتماد» را اعلام کردند.
چهارچوب مشارکت تسریع انتقال به انرژی پاک مابین امارات و آمریکا:
به گزارش UAE فارسی، چهار ماه بعد، ایالاتمتحده و امارات متحده عربی تشکیل «مشارکت تسریع انتقال به انرژی پاک» را اعلام کردند که یک چهارچوب همکاری ۱۰۰ میلیارد دلاری برای سرمایهگذاری در انرژی پاک به شمار میرود. مطمئنا به نظر میرسد که ایالاتمتحده روی تعامل معنادارتر با شرکای خود که در سالهای اخیر همکاری نزدیکی با چین داشتهاند، متمرکز شده است. این رویکرد با راهبرد بلینکن برای شکلدهی به چشمانداز راهبردی چین سازگار است.
فرصتی برای دولتهای منطقه برای اینکه صرفا آلت دست قدرتهای فرامنطقهای نباشند!
ببه گزارش UAE فارسی، رای اینکه کشورهای آی۲یو۲ بتوانند دستاوردهای اولیه خود را گسترش دهند، باید گروه وسیعتری از کشورها را وارد این عرصه کنند. فارغ از تمایل یا عدم تمایل ما، رقابت قدرتهای بزرگ در خاورمیانه بازگشته است و دولتهای منطقه باید راهی برای استفاده از این رقابت به نفع خود بیابند. پیوندهای نهادی قویتر با کشورهای عضو آکس، کواد و همچنین سایر کشورهای همفکر مانند کرهجنوبی یا فرانسه، میتواند به رفع دغدغههای اقتصادی و توسعهای کمک کند. بسیاری از این کشورها در حال حاضر بازیگران مهم سیاسی و اقتصادی در منطقه ما به شمار میروند و منافع و تجربیات منطقهای قابلتوجهی دارند و بهعلاوه، همه آنها در نگرانی درباره رفتار بینالمللی رو به رشد چین مشترک هستند. کشورهای منطقه میتوانند با کشاندن عمیقتر این کشورها به امور فرصتهای خود را برای تنوعبخشی به برنامههای توسعهای و اقتصادی خود افزایش دهند و شانس بیشتری برای شکل دادن به خاورمیانه بر اساس دیدگاههای خود داشته باشند و صرفا آلت دست قدرتهای فرامنطقهای نباشند.
هیچ دیدگاهی درج نشده - اولین نفر باشید