کریدور ترکیبی جادهای و دریایی امارات – ایران – ترکیه
به گزارش UAE فارسی، پیشتر زمان لازم برای ارسال کالاها از بندر شارجه تا بندر مرسین ترکیه ۲۰ روز طولمی کشید، اما به واسطه استفاده از مسیر ایران این زمان به ۸ روز رسیده است.
موقعیت برای احیای ترانزیت ایران فراهم شده:
در زمان حاضر مجدداً موقعیت برای احیای ترانزیت ایران فراهم شده و فرصت بازیابی اثرگذاری اقتصادی-راهبردی کشور در اقتصاد جهانی محیا است. عبور کالای تجاری سایر کشورها از ایران میتواند عوائد اقتصادی و راهبردی متعددی به همراه داشته باشد.
کریدور ایران-امارات-ترکیه:
با استفاده از کریدور ایران-امارات-ترکیه با استفاده محمولهها از مبدا امارات وارد بندر شهید رجایی شده و از مرز بازرگان به ترکیه میرسند. زمان طی این مسیر که پیش از این از بندر شارجه امارات تا بندر مرسین ترکیه طی میشد به واسطه ایران به ۸ روز کاهش یافته است. این در حالی است که مسیر دریایی که مستلزم عبور از تنگه باب المندب، دریای سرخ و کانال سوئز بود ۲۰ روز به طول میانجامید
اوایل سال گذشته نیز چندین کامیون از شمالی ترین منطقه راس الخیمه امارات متحده عربی راهی جنوب به بندر شارجه شدند. رانندگان آنها را سوار بر یک کشتی تخصصی «رولآن، رولآف» کردند که از خلیجفارس به بندرعباس ایران میرفت و در پایانه شهید باهنر پیاده شدند و برای بزرگراههای چند بانده نسبتاً خوب ایران بهراه شدند.
آنها در خاک ایران به سمت شمال غربی به سمت مرز کوهستانی با ترکیه حرکت کردند. سپس رانندگان با عبور از مرز بازرگان – گوربولک به سمت جنوب غربی به سمت بندر مرسین ترکیه در دریای مدیترانه حرکت کردند. بنابراین، یک مسیر تجاری جدید ایجاد شد، مسیری که بازیگران منطقه ای در حال جهش از آن هستند و می تواند نوعی روابط تجاری ایجاد کند که روابط مسالمت آمیز را تشویق می کند، زیرا عراق حرکت کامیون های ترانزیت را در داخل مرزهای خود ممنوع میکند و مناطق وسیعی از سوریه همچنان ناپایدار و در وضعیت درگیری مسلحانه است و بنابراین با توجه به موقعیت استراتژیک ایران و ایمنی مسیرهای عبوری از آن بهترین گزینه برای ترانزیت است.
بندرعباس همچنان تحت تحریمهای آمریکا:
این در حالی است که بخشهایی از بندرعباس همچنان تحت تحریمهای آمریکا قرار دارد. با این حال، شواهدی وجود دارد که حداقل در این مورد، کشورهای منطقه ترجیح میدهند که ترجیحات آمریکا را نادیده بگیرند.
طبق اعلام سازمان جهانی حمل و نقل جاده ای، مسیری که از ایران میگذرد، منطقی و مقرون به صرفه است. حرکت از شبه جزیره عربستان و رسیدن به دریای مدیترانه از طریق این مسیر تنها ۸ روز زمان می برد که بسیار کمتر از ۲۱ روزی است که لازم بود تا از گذر کانال سوئز از خلیج فارس به دریای مدیترانه برسد.
۱۰۰۰ کامیون بین ترکیه و امارات متحدهعربی از طریق ایران جابجا شدهاند:
همچنین، براساس گزارش دفتر ریاست جمهوری ترکیه از زمان باز شدن مسیر تجاری ایران، تقریباً ۱۰۰۰ کامیون بین ترکیه و امارات متحدهعربی رفتوآمد داشتهاند که عمدتاً کالاها را از غرب به شرق حمل میکنند. این کالاها شامل کالاهای مصرفی بادوام، مواد غذایی، لوازم آرایشی، ماشین آلات، قطعات یدکی با ارزش میلیونها دلار است. این کریدور ترکیبی آبان ۱۴۰۰ راه اندازی شد و موفقیتآمیز بودن آن از نظر هزینه و زمان نسبت به سایر کریدورها در مرحله «تست ران» (نخستین عبور ترانزیتی آزمایشی) به اثبات رسید.
هیچ دیدگاهی درج نشده - اولین نفر باشید